Kochamy
Ziemię, szanujemy wodę
1.
Rozmowa połączona z obserwacja globusa i mapy świata. (kolor
niebieski oznacza wodę, kolor zielony lądy.) Dlaczego mamy
oszczędzać wodę, skoro na Ziemi jest jej tak dużo? Niestety,
większość wody na Ziemi to woda słona, a tylko 3% (bardzo mało)
to woda słodka, której używamy w codziennym życiu, z której
korzystają zwierzęta i którą wykorzystują rolnicy do nawadniania
pól czy przemysł do produkcji. Woda słodka na powierzchni lądów
występuje raczej w niedostatecznej ilości. Wody słodkie to
lodowce, woda znajdująca się pod ziemią. Jedynie 1% zasobów
wodnych świata to woda pitna.
2.
Rozmowa na temat wody:
– Do czego potrzebna jest woda?
– Kto potrzebuje wody?
– Gdzie możemy znaleźć wodę?
– Do czego potrzebna jest woda?
– Kto potrzebuje wody?
– Gdzie możemy znaleźć wodę?
3.
Zabawa manualna z wodą dziecko
ma wodę w butelce
1,5l małe szklanki ułożone na tacach. Zadaniem dzieci jest
rozlanie wody do wszystkich szklanek tak, aby jak najmniej wody
rozlało się na tacę.
4.
„Jak woda wędruje w przyrodzie?”
5.
Burza
mózgów: „Jak możemy oszczędzać wodę? Rozmowa z dziećmi -
zwrócenie uwagi, że są takie miejsca na świecie, gdzie brakuje
wody.
6.
Zabawa plastyczna rozwijająca wyobraźnię „Wodne stworki”.
Dziecko otrzymuje kartkę papieru i kapie na nią kilka kropli
niebieskiej farby rozrobionej w dużej ilości wody. Następnie
rozdmuchuje krople za pomocą słomki do napojów, tworząc
fantazyjne kleksy. Po wyschnięciu dzieci dorysowują swoim stworkom
flamastrami różne elementy (oczy, uszy, łapki itp.).
*7. Karta pracy dla chętnych. Narysuj według wzoru.
*8.
Doświadczenia z wodą dla chętnych.
-
DOŚWIADCZENIE 1 ,,BARIERA Z TKANINY” Do słoika nalewamy wody, na
wierzch naciągamy za pomocą gumki zmoczoną chusteczkę. Po
odwróceniu słoika do góry dnem woda nie wylewa się.
-
DOŚWIADCZENIE 2 ,,CO PŁYWA, CO TONIE?” Do miski z wodą wrzucamy
różne przedmioty: ołówek, kamień, moneta, gwóźdź, piasek,
spinacz biurowy, klucz, korek, magnes, spinacz, plastikowy klocek.
Obserwujemy i omawiamy co dzieje się z tymi przedmiotami, wyciągając
wnioski.
-
DOŚWIADCZENIE 3 ,, MAGICZNY ZIEMNIAK” Dziecko samo przygotowuje
roztwór soli w jednej z dwóch szklanek i umieszcza w niej plaster
ziemniaka. Dziecko zauważa, że w szklance z solą ziemniak pływa,
a w samej wodzie tonie. Wnioski z doświadczenia – prawda czy
fałsz. 1. W słonej wodzie ziemniak pływa? (prawda) 2. W wodzie bez
soli ziemniak tonie? (prawda)
-
DOŚWIADCZENIE 4 ,,CZY SIĘ ROZPUŚCI?” Dziecko napełnia szklanki
wodą (nie do pełna). Następnie kolejno wrzuca do każdej po 1
łyżeczce wymienionych substancji (sól, cukier, pieprz, kakao,
kawa, ryż, mąkę pszenną, piasek, kasza. Miesza wodę i obserwują
co się dzieje.
-
DOŚWIADCZENIE 5 Dziecko wlewa do szklanki wodę, miód, i olej.
Następnie umieszcza w niej orzech, zapałkę, nakrętka i winogrono.
Każdy z tych przedmiotów pływa w innej warstwie płynu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz