środa, 22 kwietnia 2020

23.04.2020 4-latki


Kochamy Ziemię, szanujemy wodę

1. Rozmowa połączona z obserwacja globusa i mapy świata. (kolor niebieski oznacza wodę, kolor zielony lądy.) Dlaczego mamy oszczędzać wodę, skoro na Ziemi jest jej tak dużo? Niestety, większość wody na Ziemi to woda słona, a tylko 3% (bardzo mało) to woda słodka, której używamy w codziennym życiu, z której korzystają zwierzęta i którą wykorzystują rolnicy do nawadniania pól czy przemysł do produkcji. Woda słodka na powierzchni lądów występuje raczej w niedostatecznej ilości. Wody słodkie to lodowce, woda znajdująca się pod ziemią. Jedynie 1% zasobów wodnych świata to woda pitna.


2. Rozmowa na temat wody:
 – Do czego potrzebna jest woda?
 – Kto potrzebuje wody?
 – Gdzie możemy znaleźć wodę?
3. Zabawa manualna z wodą dziecko ma wodę w butelce 1,5l małe szklanki ułożone na tacach. Zadaniem dzieci jest rozlanie wody do wszystkich szklanek tak, aby jak najmniej wody rozlało się na tacę.

4. „Jak woda wędruje w przyrodzie?”


5. Burza mózgów: „Jak możemy oszczędzać wodę? Rozmowa z dziećmi - zwrócenie uwagi, że są takie miejsca na świecie, gdzie brakuje wody.

6. Zabawa plastyczna rozwijająca wyobraźnię „Wodne stworki”. Dziecko otrzymuje kartkę papieru i kapie na nią kilka kropli niebieskiej farby rozrobionej w dużej ilości wody. Następnie rozdmuchuje krople za pomocą słomki do napojów, tworząc fantazyjne kleksy. Po wyschnięciu dzieci dorysowują swoim stworkom flamastrami różne elementy (oczy, uszy, łapki itp.).


*7. Karta pracy dla chętnych. Narysuj według wzoru.

*8. Doświadczenia z wodą dla chętnych.
- DOŚWIADCZENIE 1 ,,BARIERA Z TKANINY” Do słoika nalewamy wody, na wierzch naciągamy za pomocą gumki zmoczoną chusteczkę. Po odwróceniu słoika do góry dnem woda nie wylewa się.
- DOŚWIADCZENIE 2 ,,CO PŁYWA, CO TONIE?” Do miski z wodą wrzucamy różne przedmioty: ołówek, kamień, moneta, gwóźdź, piasek, spinacz biurowy, klucz, korek, magnes, spinacz, plastikowy klocek. Obserwujemy i omawiamy co dzieje się z tymi przedmiotami, wyciągając wnioski.
- DOŚWIADCZENIE 3 ,, MAGICZNY ZIEMNIAK” Dziecko samo przygotowuje roztwór soli w jednej z dwóch szklanek i umieszcza w niej plaster ziemniaka. Dziecko zauważa, że w szklance z solą ziemniak pływa, a w samej wodzie tonie. Wnioski z doświadczenia – prawda czy fałsz. 1. W słonej wodzie ziemniak pływa? (prawda) 2. W wodzie bez soli ziemniak tonie? (prawda)
- DOŚWIADCZENIE 4 ,,CZY SIĘ ROZPUŚCI?” Dziecko napełnia szklanki wodą (nie do pełna). Następnie kolejno wrzuca do każdej po 1 łyżeczce wymienionych substancji (sól, cukier, pieprz, kakao, kawa, ryż, mąkę pszenną, piasek, kasza. Miesza wodę i obserwują co się dzieje.
- DOŚWIADCZENIE 5 Dziecko wlewa do szklanki wodę, miód, i olej. Następnie umieszcza w niej orzech, zapałkę, nakrętka i winogrono. Każdy z tych przedmiotów pływa w innej warstwie płynu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz