środa, 27 maja 2020

28.05.2020 4-latki


Kochani we wtorek obchodziliśmy święto mamy, a już w poniedziałek będzie Wasze święto - dzień dziecka. Dzieci na całym świecie obchodzą to święto. Dzisiaj taki trudniejszy temat, bo chciałabym, żebyście dowiedzieli się, iż mimo, że jesteście dziećmi też macie swoje prawa, ale również obowiązki. 



Obrazek ten przedstawia organizacje chroniącą prawa dziecka. Jest to organizacja,
która dba o dzieci i broni ich wtedy, gdy jest im źle. 
Nazywa się UNICEF, powstała dawno temu (po II wojnie światowej), aby pomóc dzieciom, które straciły rodziców, były głodne i nie miały gdzie mieszkać. Dziś też są dzieci, które są głodne, chore, nie mają domów, nie mogą się uczyć. UNICEF wysyła do tych krajów lekarzy, nauczycieli, żywność i ubrania. Polskie dzieci, gdy jest im źle, a ich prawa nie są przestrzegane mogą się zwrócić o pomoc do Komitetu Ochrony Praw Dziecka.

1. Wysłuchanie fragmentu wiersza
-Witam wszystkich, którzy wstali „prawą nogą”
są weseli, sympatyczni i gotowi do zabawy.
Niech do mnie pomachają ręką i ładnie się uśmiechną.
-Witam również tych, którzy wstali „lewą nogą”
są niewyspani, smutni, źli, zmęczeni.
Niech udają, że machają rękami i zrobią „kwaśną minę”.

2. Rozmowa z dziećmi nt „Co to są prawa?”. Odpowiedzcie na pytania:
- Czy dziecko jest człowiekiem?
- Czy dorosły człowiek był kiedyś dzieckiem?
- Czy wiecie co oznacza słowo prawo?
Są na świecie rzeczy jednakowe dla wszystkich ludzi to są prawa. Każdy człowiek ma swoje prawa, normy, które go chronią i pozwalają funkcjonować w społeczeństwie, państwie. Prawo to znaczy, że komuś coś wolno lub czegoś nie wolno.
- Czy na świecie (w przedszkolu w domu podczas zabaw) można działać bez praw?
- Co działoby się gdyby ludzie nie przestrzegali prawa? (chaos, bałagan, zamieszanie)

3. Krótki film o prawach dziecka

4. Zabawa „Szalkowa waga praw i obowiązków dziecka”- uświadamiająca dziecku, że istnieje równowaga między prawami i obowiązkami. Rodzicu bardzo proszę o wytłumaczenie dziecku, iż każde dziecko ma swoje prawa, ale także obowiązki wobec siebie i innych (jeśli mam prawo do szacunku, to mam obowiązek szanować innych).
Oto niektóre z nich:
- Prawo do posiadania rodziny – obowiązek kochania i szanowania rodziców
- Prawo do opieki medycznej – obowiązek dbania o zdrowie i pełnej akceptacji dzieci niepełnosprawnych
- Prawo do wypowiedzi – obowiązek wysłuchania innych i akceptowania odmiennego zdania
- Prawo do nauki – obowiązek uczenia się i rozwijania swoich zdolności
- Prawo do godności i szacunku - obowiązek szanowania siebie i innych
- Prawo do ochrony przed dyskryminacją – obowiązek akceptowania odmienności innych.
- Prawo do ochrony przed agresją i zaniedbaniem – nie stosowanie przemocy , agresji wobec innych.

5. Wysłuchanie piosenki o prawach dziecka.
https://www.youtube.com/watch?v=Mudintn3BM4

6. Poproszę o przygotowanie dwóch kół. Jedno koło w kolorze zielonym z miną wesołą, a drugie koło czerwone z miną smutną i położenie na podłodze w pewnej odległości od siebie. Rodzic czyta prawo, a dziecko musi ustawić się przy kole w odpowiednim kolorze tak przy zielonym, nie przy smutnym czerwonym.
- Mam prawo uderzyć kolegę, kiedy on uderzył mnie pierwszy. NIE
- Mam prawo płakać, kiedy jest mi bardzo smutno. 
TAK
- Mam prawo nic nie robić na zajęciach zawsze, kiedy mam na to ochotę. 
NIE
- Mam prawo bawić się z kim chcę. 
TAK
- Mam prawo zaglądać do cudzych szuflad. 
NIE
- Mam prawo powiedzieć, że mam zły humor. 
TAK
- Mam prawo do kontaktów z mamą i tatą chociaż rodzice nie mieszkają razem. 
TAK
- Mam prawo zniszczyć kolegi/
koleżanki rysunek, jeżeli mi się nie podoba to co namalował/a. NIE
- Mam prawo do zabawy po zajęciach. 
TAK

7. Praca plastyczna. Wyklej kolorowymi karteczkami (wydzieranka) serduszko i buźkę.


*8. Dla chętnych. W każdym rzędzie zaznacz największy przedmiot.


Bardzo dziękuje rodzicom za dzisiejszy temat, jest on dość trudny, ale bardzo ważny.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz