1.Posłuchaj
wiersza M. Berowskiej ,,Kto najszybszy, kto najważniejszy?”
czytanego przez rodzica:
,,W
pokoju na półce między zabawkami
Rozpycha się wielki samolot ze skrzydłami.
– Ja jestem najszybszy, ja latam po niebie!
Dlatego najwięcej miejsca chcę dla siebie!
Odezwał się z kąta mały samochodzik :
– O co jest ta sprzeczka ? Czy ci o to chodzi,
że latasz w powietrzu? My jeździmy drogą,
tam gdzie samoloty dolecieć nie mogą!
– Ja także dość szybko mknę z pasażerami-
powiedział autobus i mrugnął światłami,
a statek zatrąbił:- Co mi tam przestworza,
gdy ja oceany przemierzam i morza!
Pociąg użył gwizdka :- No cóż, jestem stary,
jeżdżę wolno, ale mam najwięcej pary.
Moich 5 wagonów rzędem grzecznie stoi.
Weźcie dobry przykład z tych wagonów moich.”
Rozpycha się wielki samolot ze skrzydłami.
– Ja jestem najszybszy, ja latam po niebie!
Dlatego najwięcej miejsca chcę dla siebie!
Odezwał się z kąta mały samochodzik :
– O co jest ta sprzeczka ? Czy ci o to chodzi,
że latasz w powietrzu? My jeździmy drogą,
tam gdzie samoloty dolecieć nie mogą!
– Ja także dość szybko mknę z pasażerami-
powiedział autobus i mrugnął światłami,
a statek zatrąbił:- Co mi tam przestworza,
gdy ja oceany przemierzam i morza!
Pociąg użył gwizdka :- No cóż, jestem stary,
jeżdżę wolno, ale mam najwięcej pary.
Moich 5 wagonów rzędem grzecznie stoi.
Weźcie dobry przykład z tych wagonów moich.”
2.
Odpowiedz na pytania:
-
Jakie pojazdy występowały w wierszu?
-
O co sprzeczały się pojazdy?
-
Jakie pojazdy poruszają się po drogach?
-
Który pojazd wymieniony w wierszu lata w powietrzu?
-
Którym pojazdem wymienionym w wierszu można przepłynąć morza i oceany?
3.
Obejrzyj film edukacyjny ,,Nauka pojazdów” i odpowiedz napytania:
-
Wymień pojazdy lądowe.
-
Wymień pojazdy powietrzne.
-
Wymień pojazdy wodne.
4.
Wszystkie
dzieci na pewno wiedzą już gdzie poruszają
się te
pojazdy.
1- statek, łódka, jacht, żaglówka, kajak (woda)
2- samochód osobowy, ciężarowy, autobus, motorower, skuter, tir (droga)
3- samolot, balon, śmigłowiec, turbośmigłowiec,(powietrze)
4- pociąg elektryczny, parowóz, tramwaj, metro, pociąg dalekobieżny (tory)
1- statek, łódka, jacht, żaglówka, kajak (woda)
2- samochód osobowy, ciężarowy, autobus, motorower, skuter, tir (droga)
3- samolot, balon, śmigłowiec, turbośmigłowiec,(powietrze)
4- pociąg elektryczny, parowóz, tramwaj, metro, pociąg dalekobieżny (tory)
5.
Zabawa dydaktyczna „Gdzie ten pojazd pasuje?”
6.Zabawa
dydaktyczna ,,Prawda –fałsz” rozwijająca myślenie. Weź
do ręki dwa klocki np. żółty i czerwony. Jeśli usłyszysz zdanie
prawdziwe podnieś żółty klocek, jeśli fałszywe – czerwony
klocek.
-
Samochodem można podróżować nad morze.
-
Statek może płynąć po morzu.
-
Pociągiem może jechać dużo ludzi.
-
Duży rower ma 4 koła.
-
Skuter wodny może jechać po ulicy.
-
Helikopter jeździ po ulicy.
-
Czasami statki parkują na parkingu.
-
Samochody mają cztery koła.
-
Autobusy mają śmigła.
-
Okręty pływają po morzu.
7.
A teraz krótkie doświadczenie. Wdmuchiwanie
przez rurkę powietrza do kubków z wodą. Dzieci wdmuchują
powietrze do kubków z wodą . Jak dzieci dmuchają mocno to woda w
kubkach bardzo się burzy i pieni, jak dmuchają lekko to woda się
delikatnie faluje. Tak samo jest na morzu, rzece. Gdy wieje silny
wiatr, morze jest zburzone, występuje sztorm, dochodzi do zatonięć
okrętów. Gdy mamy pogodne niebo, woda jest spokojna. Okrętom,
łódkom nic zagraża. Płyną one powoli i spokojnie do celu.
8.
Praca plastyczna.
*9.
Dla chętnych
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz